Online User
خطاطي نستعليق آنلاين
(فصل 9علوم)





انرژی حرکتی و انرژی ذخیره ای


انرژی حرکتی و انرژی ذخیره ای


:: موضوعات مرتبط: علوم تجربی
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : چهارشنبه چهارم بهمن ۱۳۹۱
احتمال

احتمال



:: موضوعات مرتبط: ریاضی
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : چهارشنبه چهارم بهمن ۱۳۹۱

دانلود ساخت هواپیما

منبع: تلاشگران



:: موضوعات مرتبط: علوم تجربی، کار و فناوری
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : چهارشنبه چهارم بهمن ۱۳۹۱

برای دانلود

فرمول های حل مسئله - مبحث : تناسب (سخت کوشان) - ۵

روی تصویرکلیک کنید

 

 

 

پست های قبلی

 

     برای دانلودفرمول های حل مسئله - مبحث : اعدادمرکب (سخت کوشان) ۴


روی تصویر کلیک کنید .


 

تصاویر زیباسازی - جدا کننده پست

 

فرمول های حل مسئله - مبحث عددنویسی (سخت کوشان

                                        

    اینــــــــــــــــــــــــجا کلیک کنید .

 
تصاویر زیباسازی - جدا کننده پست

فرمول های حل مسئله - مبحث : کسرها (سخت کوشان) ۲

 

 اینــــــــــــــــــــــــــــجا  کلیک کنید.

 
تصاویر زیباسازی - جدا کننده پست

فرمول های حل مسئله - مبحث : بخش پذیری (سخت کوشان) ۳

      

   اینــــــــــــــــــــــــجا  کلیک کنید


منبع: همیار ششم



:: موضوعات مرتبط: ریاضی
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : سه شنبه سوم بهمن ۱۳۹۱

نمونه سوالات فارسی ششم

منبع:tch.ir



:: موضوعات مرتبط: فارسی
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : سه شنبه سوم بهمن ۱۳۹۱
در اینجا سعی میکنیم شرح ساده ای از نحوه حرکت ماشین و نقش نیروهای مختلف در این حرکت بیان شود.

نقش نیروی موتوردر حرکت ماشین

حرکت رفت و برگشت پیستونها توسط میل لنگ به حرکت دورانی تبدیل میشود این حرکت دورانی در نهایت به چرخها منتقل میشود.بنابراین نیروی موتور فقط صرف چرخاندن لاستیکها میشود یعنی موتور قوی تر به معنی داشتن چرخهایست که با قدرت و سرعت بیشتری میچرخند

نقش نیروی اصطکاک در حرکت ماشین

الف)نقش نیروی اصطکاک ایستایی در حرکت ماشین

هنگامی که لاستیکها فقط غلطش محض دارندمحل تماس لاستیکها با زمین .زمین را به سمت عقب فشار(هل) میدهد در حالی که محل تماس به زمین گیر میکند(ساکن است).بنابراین اصطکاک ایستایی وارد بر لاستیک هم جهت حرکت ماشین و به سمت جلو است پس این اصطکاک عامل حرکت ماشین است.هرچه موتور ماشین با قدرت بیشتری لاستیک را به زمین فشار دهد اصطکاک ایستایی نیز بیشتر شده و ماشین با شتاب بیشتری حرکت میکند.

ب)نقش نیروی اصطکاک جنبشی در حرکت ماشین

هنگامی که راننده ترمز میکند لنت ها مانع از چرخیدن لاستیک میشود پس لاستیک ها قفل شده و لاستیک روی زمین کشیده میشود یعنی محل تماس لاستیک با زمین روی زمین سر میخورد بنابراین اصطکاک جنبشی مخالف جهت حرکت ماشین به سمت عقب وارود میشود .این اصطکاک باعث توقف ماشین میشود.اما در واقع در حرکت ماشین فقط هنگام ترمز شدید لاستیکها قفل میشوند و در ترمزهای معمولی لاستیک کامل قفل نمی شود یعنی همزمان هر دو اصطکاک ایستایی وجنبشی وجود دارند که اولی باعث جلو رفتن و دومی مانع حرکت است.

به صورت خلاصه:نیروی موتور باعث حرکت و دوران چرخها میشود-چرخهای متحرک سطح زمین را به سمت عقب فشار میدهند در نتیجه اصطکاک ایستایی وارد شده به لاستیکها ماشین را به حرکت وادار میکند- در این بین لغزش لاستیکها روی زمین در اثر ترمز باعث ایجاد نیروی اصطکاک جنبشی شده و این اصطکاک مخالف حرکت و باعث کاهش سرعت ماشین میشود.

Image Hosted by PicturePush - Photo Sharing

نقش نیروی ترمز

هنگامی که راننده ترمز میگیرد لنتها به دیسک میچسبندبنابراین اصطکاک بین لنت و دیسک مانع از چرخش لاستیکها میشود پس سرعت چرخش لاستیک کم میشود از طرفی بدنه ماشین تمایل به ادامه حرکت به سمت جلو را دارد(لختی)بنابراین لاستیک همراه ماشین به سمت جلو کشیده میشود همین امر باعث لغزش کوچک لاستیک روی آسفالت میشود و این لغزشهای کوچک باعث ایجاد اصطکاک جنبشی میشود و این اصطکاک سرعت حرکت ماشین را کاهش میدهد.در حقیقت ترمز سرعت چرخش لاستیک را کم میکند و این کاهش باعث لغزش لاستیک روی آسفالت میشود و این لغزش است که در نهایت جلو حرکت را میگیرد.



:: موضوعات مرتبط: علوم تجربی
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : سه شنبه سوم بهمن ۱۳۹۱

 سوالات ریاضی نوبت اول

منبع :تلالو اندیشه



:: موضوعات مرتبط: ریاضی، بانک سوالات
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : دوشنبه دوم بهمن ۱۳۹۱

    

سوالات متن درس هفتم علوم تجربی (ورزش و نیرو 2) بخش اول

1

 


1. دو جسم چگونه به هم نیرو وارد می کنند ؟ در اثر تماس با یکدیگر به هم نیرو وارد می کنند .
2 . یا امکان دارد که دو جسم بدون تماس با هم به یکدیگر نیرو وارد کنند ؟ مثال بزنید . بله ، تأثیر دو قطب هم نام آهنربا به هم ــ نیروی جاذبه ی زمین بر اجسام
3 . چرا اجسام به سمت زمین سقوط می کنند ؟ به علت نیرویی که از سمت زمین به آن ها وارد می شود .
4 . نیروی گرانشی چیست ؟ نیرویی است که زمین به همه ی اجسام نزدیک خود وارد می کند و آن ها را به طرف خود می کشد .
5 . وزن یا جرم را تعریف کنید . نیروی جاذبه ای که زمین به یک جسم وارد می کند ، وزن یا جرم جسم نامیده می شود .

6 . جرم اجسام با چه وسیله ای اندازه گیری می شود و واحد آن چیست ؟ با ترازو و واحد آن کیلو گرم است .

7 . چرا زمین و سیاره ها به دور خورشید می چرخند ؟ در اثر نیروی گرانشی
8 . نیروی مغناطیسی چیست ؟ نیرویی که یک آهنربا به آهنربای دیگر وارد می کند ، نیروی مغناطیسی نامیده می شود .
9 . نیروی الکتریکی چیست ؟ نیرویی که بعد از مالش دو جسم به هم سبب جذب یا دفع آن ها می شود ، نیروی الکتریکی می گویند .
10 . برای نیروی الکتریکی مثال بزنید . مالش دادن جداگانه ی دو بادکنک به پارچه ی پشمی ـــ مالش دو لوله ی پلاستیکی به موی سر ـــ مالش لوله یا شانه ی پلاستیکی به موی سر و نزدیک کردن آن ها به تکه های کوچک کاغذ



:: موضوعات مرتبط: علوم تجربی
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : دوشنبه دوم بهمن ۱۳۹۱

 

فیلم آموزشی علوم ششم ( اصطکاک )

منبع :تلاش گران



:: موضوعات مرتبط: علوم تجربی
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : دوشنبه دوم بهمن ۱۳۹۱
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : دوشنبه دوم بهمن ۱۳۹۱

پوكه معدني چيست؟

پوكه معدني دانه هاي سبك حاصل از فعاليتهاي آتشفشاني است . مزيت عمده پوکه معدني نسبت به مصالح ساختماني مشابه از قبيل شن و ماسه، وزن مخصوص بسيار كم 0)، دارا بودن درجه سختي بالا و نيز تخلخل / آن (حدود 7 فراوان مي باشد. رنگ اين ماده معدني سفيد يا خاكستري مايل به سفيد يا زرد است . پوكه معدني داراي دانه بندي هاي متفاوت از ذرات غباري تا قطعات بزرگ با قطر بيش از 100 ميليمتر است.هر يك از اندازه هاي فوق براي مصارف بخصوصي كاربرد دارند. نمونه اي از نحوه استخراج پوكه معدني به صورت عدسي هايي با قطر 50 تا 100 متر و ارتفاع حدود 5 متر در زير لايه هايي از خاك و سنگ وجود دارد. پس از حفر ترانشه توسط بلدوزر عمليات باطله برداري يعني برداشتن سنگ و خاك از روي لايه هاي پوكه معدني انجام مي شود. درمرحله بعد عمليات بارگيري به كمك لودر صورت مي پذيرد.ماده معدني به وسيله كاميون كمپرسي از محل معدن حمل مي شود.

سابقه مصرف پوكه معدني مهندسين رومي در گذشته از اين ماده معدني رساختمان هاي باستاني سال 1348 شمسي ( 1969 ميلادي ) استفاده مي کردند . در حال حاضر علاوه بر مصرف داخل ايران به كشورهاي حاشيه خليج فارس، امارات متحده عربي، عربستان و... نيز صادر مي گردد.

**خواص پوكه معدني

•وزن مخصوص پائين ( 5/ 0 تا 7 / • ) به طوري كه روي آب شناور مي ماند

• عايق صدا، گرما و سرما

• مقاوم در مقابل آتش سوزي؛ به طوري كه تا 760 درجه سانتيگراد هيچ تغييري در حجم و شكل آن حاصل نمي شود. نقطه ذوب اين ماده معدني 1342 درجه سانتيگراد مي باشد.

• استحكام؛ بتون و مصا لح تشكيل شده از پوكه معدني از ميزان بالاي دوام نسبت به وزن برخوردار مي باشد. موارد مصرف • جهت شيب بندي بامها و كف ساختمان (دانه ها و ذرات كوچكتر از 40 ميليمتر).

• براي تهيه بلوكهاي سبك سقفي و ديواري، مو زائيك سبك، بتون سبك، براي قطعات باربر سبك و قطعات جدا كننده ( دانه ها و ذرات كوچكتر از 15 ميليمتر)

• بعنوان عايق صدا براي موتور خانه ها و مح لهاي صدادار (دانه هاي 2 تا 40 ميليمتري)

• بعنوان عايق حرارت براي سردخانه ها، گرمخانه ها و پوشش لوله هاي حرارتي (دانه هاي 2 تا 40 ميليمتر)

• براي استفاده كشاورزي در مناطق كم آب به دليل خاصيت جذب و نگهداري آب (از ذرات ريز تا دانه هاي 30 ميليمتري)

• براي رنگبري پارچه ها (قطعات 20 تا 50 ميليمتري)

• براي استفاده در ساختمان سدها، اسكله ها و پلها (ذرات پودر مانند)

• نكته قابل توجه اينكه بتون ساخته شده از پوكه معدني علاوه بر سبكي، در مقابل عوامل مختلف مختلف محيطي نيز داراي استحكام و مقاومت فوق العاده اي مي باشد.

• مخلوط اين ماده با آهك شكفته تشكيل نوعي سيمان طبيعي را مي دهد كه در زير آب و بيرون آب سخت مي گردد در صنعت سيمان مي توان از اين م اده معدني به عنوان يكي از اجزاء مهم تشكيل دهنده سيمان استفاده نمود.

•درصد اختلال تا 40 % سيمان پرتلند پوزولان

•درصد اختلاط بيش از 40 % سيمان پوزولاني



:: موضوعات مرتبط: علوم تجربی
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : دوشنبه دوم بهمن ۱۳۹۱

دانلود نمونه سوال علوم تجربی نوبت اول

1

منبع: دبستان شاهد انزلی



:: موضوعات مرتبط: علوم تجربی، بانک سوالات
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : دوشنبه دوم بهمن ۱۳۹۱

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در پاسخ به این پرسش که «عنوان می‌شود کتب ششم ابتدایی سخت است؛ نظر شما چیست؟»، اظهار داشت: برخی می‌گویند کتاب ریاضی ششم ابتدایی سخت است و درباره مابقی دروس چیزی نشنیدم.

وی ادامه داد: کتاب ریاضی ششم ابتدایی 8 فصل دارد که 4 فصل آن به پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی برمی‌گردد و موضوع جدیدی نیست بلکه گفتیم تکمیل، تثبیت و تعمیق پنج دوره قبل تحصیلی در کتاب درسی صورت گیرد.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: آنچه در کتاب ریاضی باعث شده است که سخت به نظر آید، این است که یک مقدار درس‌ها عملیاتی شده و باید کار استدلالی و فکری کرد.

وی به آموزش‌های معلمان پایه ششم ابتدایی اشاره کرد و افزود: تمام تلاشمان را انجام دادیم که برای تمام معلمان دوره بگذاریم و یک بسته آموزشی هم ارائه دهیم و هرچه دوره بیشتری برگزار کنیم، قطعاً بهتر است.

* آموزشگاه‌ها میلیون‌ها جلد کتاب‌ جانبی ششم تولید کردند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام جدید آموزشی برای اولین سال اجرا شد و کتب درسی ششم ابتدایی جدید‌التألیف است، گفت: برخی کارهای حاشیه‌ای را قبول ندارم؛ بیش از کتاب‌های ششم، حل‌المسائل برای این کتاب‌ها چاپ شده است و آموزشگاه‌ها میلیاردها‌ و ده‌ها میلیارد خرج کردند.

به گزارش فارس، وی افزود: بسته آموزشی را ارائه دادیم و علاوه بر آن ده‌ها آموزشگاه و پژوهشگاه میلیون‌ها جلد کتاب تولید کردند، پس امکانات کم نیست و هر کسی اراده کند که هرجا مشکلی را حل کند، می‌تواند اما اصل مشکل به این بر می‌گردد که سال اول تألیف کتب درسی ششم ابتدایی بوده است.

حاجی‌بابایی به جمع‌بندی کلی از کتاب‌های جدیدالتألیف دوم و ششم ابتدایی پرداخت و اظهار داشت: در کل از نظر ما کار موفقی بود.


منبع :   http://www.farsnews.com  



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها، گوناگون
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : دوشنبه دوم بهمن ۱۳۹۱

تعریف «سوادِ خواندن»

خواندن، یعنی «روخوانی کردن»، امّا «سوادِ خواندن» یعنی «درک مطلب»؛ در «سوادِ خواندن» دانش‌آموز یاد می‌گیرد که اوّلاً درست بخواند و آن‌چه می‌خواند را بفهمد و ثانیاً آن‌چه خوانده را بتواند تحلیل کند، تفسیر کند و قضاوت کند.

«سوادِ خواندن» یکی از مهم‌ترین توانایی‌هایی است که دانش‌آموزان باید در دبستان یاد بگیرند؛ این توانایی در رشدِ عقلی و اجتماعی کودک موثّر است و اساس یادگیری و برقرارای ارتباط در آینده می‌باشد.

در  آزمون«سوادِ خواندن» ،  متنی داستانی یا علمی، به دانش‌آموزان تحویل داده می‌شود؛ متن‌ها درست مثل قصّه هستند و دانش‌آموزان این متن‌ها را مثل این ‌که دارند کتاب می‌خوانند، می‌خوانند؛ سپس در پایانِ هر متن، چند سؤال از دانش‌آموز پرسیده می‌شود .

منظور از سؤال‌ها چیست؟

سؤال‌های آزمون «سوادِ خواندن» در چهار حیطه‌ی زیر از دانش‌آموزان پرسیده می‌شوند و در حقیقت هر کدام از قسمت‌ها، بخشی از توانایی‌های کودک را در «سوادِ خواندن» تقویت خواهند کرد:

حیطه‌ی اوّل: حفظیات

سؤال‌های «حفظیات»، مربوط به توانایی حفظ کردن دانش‌آموز است؛ چون تمام جواب‌های این قسمت، در داخل متنی که دانش‌آموز خوانده، عیناً وجود دارد. مثلاً «در متن نوشته شده: «هوا تاریک بود»؛ در قسمت سؤال‌ها از دانش‌آموز پرسیده می‌شود که «هوا چگونه بود؟»»

حیطه‌ی دوم: استنباط مستقیم

سؤال‌های «استنباط مستقیم»، سؤال‌هایی است که دانش‌آموز با کمی تفکّر و جستجوی ذهنی، می‌تواند آن‌ها را در متن داستانی پیدا کند. مثلاً «چون در داستان از فصل زمستان صحبت شده، پس دانش‌آموز باید بفهمد که هوا، سرد بوده است.»  

حیطه‌ی سوم: تفسیر و تلفیق اطّلاعات

جواب سؤال‌های «تفسیر و تلفیق اطّلاعات»، در حقیقت نظر دانش‌آموز است؛ امّا این نظر را باید با توجّه به متن داستانی که خوانده، بتواند درست بیان کند. مثلاً «در داستان آمده که «روی دیوار، خط‌خطی شده بود.»دانش‌آموز با توجّه به متنِ داستانی، باید تشخیص دهد که این کار، درست بود یا درست نبود یا ...»

حیطه‌ی چهارم: قضاوت

در سؤال‌های «قضاوت» ‌جواب، نظر شخصی دانش‌آموز است؛ او با توجّه به داستانی که خوانده، نظر خود را درباره‌ی شخصیّت‌های داستان، بیان می‌کند؛ مثلاً «به نظر دانش‌آموز، شخصیّت داستان ترسو بود یا شجاع بود یا مهربان بود یا ...»

 برای آشنایی بیش‌تر شما  با آزمون «سوادِ خواندن»، یک نمونه از این آزمون‌ها که در داخل کتاب «نوروز ششم دبستان کانون» وجود دارد، در فایل پیوست آورده شده است؛ این فایل را حتماً دانلود کنید.PDF

بر گرفته از سکوی ششم



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها، گوناگون
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : دوشنبه دوم بهمن ۱۳۹۱

درطراحی آزمون های پایانی درس مطالعات اجتماعی به نکا ت زیر توجه فرمایید.
سؤالات در ارتباط با اهداف برنامه درسی باشد و از طرح سؤال های حاشیه ای وجزئی که با اهداف اصلی و مهم دروس ارتباط ندارد، پرهیز شود.
به جای تأکید صرف بر به خاطر سپاری اطلاعات و متون درس ها، پرسش های متنوع و متناسب بااهداف برنامه طراحی شود به طوری که سطوح مختلف مقایسه کردن، برقراری ارتباط بین اطلاعات، طبقه بندی کردن، کاربرد، اظهار نظر، تجسم، پیش بینی، قضاوت، ارائه پیشنهاد و ... را شامل شود. لذا توصیه می شود دراغلب سؤال ها اطلاعات در اختیار دانش آموزان قرار گیرد و عملکردهای فوق درخواست شود .
به منظور توجه به تفاوتهای فردی از سؤالات انتخابی با بارم یکسان نیز استفاده شود.
در هر نوبت امتحانی نمره ارزشیابی مستمر ٢٠ نمره و ارزشیابی پایانی کتبی ٢٠ نمره میباشد.
توجه:دروس کتاب به ترتیب چینش تدریس و ارزشیابی می شوند. از تفکیک آنها به جغرافیا، تاریخ و...خودداری شود.

برای دانلود شیو نامه روی لینک زیر کلیک نمایید



:: موضوعات مرتبط: مطالعات اجتماعی
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : دوشنبه دوم بهمن ۱۳۹۱

نسبت و تناسب


منبع:



:: موضوعات مرتبط: ریاضی، بانک سوالات
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : یکشنبه یکم بهمن ۱۳۹۱
حکایتی از مولانا

پیر مرد تهی دست، زندگی را در نهایت فقر و تنگدستی می گذراند و با سائلی برای زن و فرزندانش قوت و غذائی ناچیز فراهم می‌کرد.
از قضا یک روز که به آسیاب رفته بود، دهقان مقداری گندم در دامن لباس اش ریخت و پیرمرد گوشه های آن را به هم گره زد و در همان حالی که به خانه بر می گشت با پروردگار از مشکلات خود سخن می گفت و برای گشایش آنها فرج می طلبید و تکرار می کرد :
ای گشاینده گره های ناگشوده عنایتی فرما و گره ای از گره های زندگی ما بگشای.
پیر مرد در حالی که این دعا را با خود زمزمه می کرد و می رفت، یکباره یک گره از گره های دامنش گشوده شد و گندم ها به زمین ریخت او به شدت ناراحت شد و رو به خدا کرد و گفت :
من تو را کی گفتم ای یار عزیز
کاین گره بگشای و گندم را بریز
آن گره را چون نیارستی گشود
این گره بگشودنت دیگر چه بود ؟!
پیر مرد نشست تا گندم های به زمین ریخته را جمع کند ولی در کمال ناباوری دید دانه های گندم روی همیانی از زر ریخته است !پس متوجه فضل و رحمت خداوندی شد و متواضعانه به سجده افتاد و از خدا طلب بخشش نمود...

نتيجه گيري مولانا از بيان اين حكايت:‌
تو مبین اندر درختی یا به چاه تو مرا بین که منم مفتاح راه


:: موضوعات مرتبط: داستانک
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : شنبه سی ام دی ۱۳۹۱
طرح درس مطالعات پایه ششم ابتدایی



فرمتpdf



:: موضوعات مرتبط: طرح درس
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : شنبه سی ام دی ۱۳۹۱
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : شنبه سی ام دی ۱۳۹۱

دانلود نمونه سوال ریاضی پایه ششم نوبت اول

1

منبع:دبستان شاهد انزلی



:: موضوعات مرتبط: ریاضی، بانک سوالات
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : شنبه سی ام دی ۱۳۹۱
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : پنجشنبه بیست و هشتم دی ۱۳۹۱

دانلود امتحان ریاضی نوبت اول(2)

منبع: بانک سوالات بیگدلی



:: موضوعات مرتبط: ریاضی، بانک سوالات
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : پنجشنبه بیست و هشتم دی ۱۳۹۱

تکلیف آدینه

منبع: بانک سوالات بیگدلی



:: موضوعات مرتبط: تکلیف ادینه
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : پنجشنبه بیست و هشتم دی ۱۳۹۱
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : چهارشنبه بیست و هفتم دی ۱۳۹۱

مواد آزمون و ضرایب دروس مورد نظر در آزمون تیزهوشان و نمونه ی دولتی به شرح زیر می باشد:

ریاضی ۲۵ سوال با ضریب ۳

علوم۱۵سوال با ضریب ۲

علوم اجتماعی ۱۰ سوال با ضریب ۱

هدیه های آسمانی وقرآن ۱۵ سوال با ضریب ۲

فارسی ۱۵ سوال با ضریب ۲

هر پاسخ نادرست یک سوم نمره ی منفی تعلق می گیرد



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها، گوناگون
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : چهارشنبه بیست و هفتم دی ۱۳۹۱
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : چهارشنبه بیست و هفتم دی ۱۳۹۱

مقدار تقریبی (approximate value):

تقریب به معنی نزدیک کردن می باشد. هر گاه مقدار محاسبه شده با مقدار واقعی برابر نباشد ، به آن «مقدار تقریبی» می گوییم.

برای نمایش مقدار تقریبی به جای علامت « = » از علامت «  »استفاده می شود و برای اینکه حدود تقریب ( اختلاف عدد واقعی با عدد تقریبی) مشخص شود از عبارت «با تقریب کمتر از ...» استفاده می کنیم.

 

مثال: « با تقریب کمتر از 1000»     2300 23154

به عبارتی: اختلاف عدد واقعی با عدد تقریبی از 1000 کمتر است.

تقریب زدن اعداد به دو روش انجام می شود. روش قطع کردن و روش گرد کردن

 

روش قطع کردن:

جدول ارزش مکانی زیر را در نظر می گیریم.

 

 

می خواهیم مقدار تقریبی عدد 105/4375 را با تقریب کمتر از 100 به روش قطع کردن حساب کنیم.

برای این کار عددهایی که در مرتبه ده تایی، یکی، یک دهم، یک صدم و یک هزارم قرار دارند از بسته های 100 تایی کمترند، پس وقتی می گوییم با تقریب کمتر از 100 یعنی رقم هایی با ارزش کمتر از 100 نادیده گرفته می شوند و در هر ستون به جای آن ها عدد صفر قرار می گیرد.

 

 

روش گرد کردن:

در روش گرد کردن باید به مقادیری که از تقریب مورد نظر کمترند ، توجه کنیم . در جدول ارزش مکانی زیر وقتی تقریب کمتر از 100 مورد نظر است ، از 9 ده تایی ، 5 یکی ، 2 تا یک دهم ، 3 تا یک صدم و 7 تا یک هزارم  صرف نظر می شود و به جای آن ها صفر قرار می دهیم. اما چون عدد 237/395 به عدد 400 نزدیک تر است ، رقم 3 به 4 تبدیل می شود.

 

 

در روش گرد کردن قاعده بر این است که اگر نخستین عدد از عددهایی که حذف می کنیم ، برابر 5 یا بزرگتر از 5 باشد ، باید به آخرین رقمی که حذف نمی شود یک واحد اضافه کنیم. مثلا اگر بخواهیم عدد 874/28 را با تقریب کمتر از 1/0 گرد کنیم ، آنرا به صورت 900/28 می نویسیم.

اما اگر نخستین رقم از رقم های حذف شده کوچکتر از 5 باشد ، رقم های باقیمانده را دست نمی زنیم.

مثلا اگر بخواهیم عدد 874/28 را با تقریب کمتر از 01/0 گرد کنیم ، آنرا به صورت 780/28 می نویسیم.

 

 

برای محاسبه مقدار تقریبی یک عدد به روش گرد کردن از روش دیگری هم می توان استفاده کرد.

 

مثال: مقدار تقریبی 63/97 را با تقریب کمتر از یک به روش گرد کردن حساب کنید.

 

مثال: اندازه طول میز معلم 26/1 و عرض آن 76/0 متر است ، مساحت میز معلم را با تقریب کمتر از 001/0             الف) به روش قطع کردن         ب) به روش گرد کردن.        به دست آورید.

 

منبع : پایگاه اینترمتی ششم



:: موضوعات مرتبط: ریاضی
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : سه شنبه بیست و ششم دی ۱۳۹۱

دانلود آزمون علمی ششم

منبع:بانک سوالات بیگدلی



:: موضوعات مرتبط: بانک سوالات
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : سه شنبه بیست و ششم دی ۱۳۹۱

برای دریافت فایل پی دی اف اینجا کلیک نمایید.

برای دریافت فایل ورد ( قابل ویرایش) اینجاکلیک نمایید.

منبع:دوست عزیزم ابوالقاسم کریمی



:: موضوعات مرتبط: ریاضی، بانک سوالات
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : سه شنبه بیست و ششم دی ۱۳۹۱
نويسنده : مجید موقر
تاريخ : دوشنبه بیست و پنجم دی ۱۳۹۱