نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه بیست و یکم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : پنجشنبه بیستم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
دانلود طرح درس و راهنمای تدریس ریاضی ششم ابتدایی 91-92 
			
			
				در این تاپیک می توانید پاورپویت آماده شده برای ریاضی ششم ابتدایی را دانلود کنید. 
این پاورپوینت به تشریح روش تدریس و نکاتی که لازم است معلم جهت تدریس بداند گنجانده شده است. 
اصل فایل از سایت آموزش ریاضی است که تغییراتی در آن صورت گرفته است. و در ضمن به آفیس 2007 برای اجرا آن نیاز دارید. 
از لینک زیر دانلود کنید. دانلود طرح درس و راهنمای تدریس ریاضی ششم ابتدایی 91-92 
			 
:: موضوعات مرتبط:  
ریاضی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : پنجشنبه بیستم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : پنجشنبه بیستم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : چهارشنبه نوزدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : چهارشنبه نوزدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : سه شنبه هجدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : سه شنبه هجدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : سه شنبه هجدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
تعداد پاره خط ها و نیم خط ها 
1-هرگاه چند نقطهی متمایز(جدا از هم)،بر روی یک خط راست باشند تعداد پاره خط ها از فرمول زیر به دست می آید. 
2 ÷ (تعداد فاصله ها × تعداد نقطه ها ) = تعداد پاره خط ها 
توجه : تعداد فاصلهها همیشه یکی کمتر از تعداد نقطهها است. 
2-هرگاه چند نقطهی متمایز،بر روی خط راست باشند، تعداد نیم خطها از فرمول زیر،به دست می آید. 
2 × تعداد نقطهها = تعداد نیم خطها 
3-هرگاه چند نقطهی متمایز، برروی یک نیم خط باشند،تعداد نیم خطها مانند مثال زیر به دست میآید. 
:: موضوعات مرتبط:  
ریاضی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : سه شنبه هجدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
طرح درس ششم فارسی ستایشای یاد تو بر دل و زبان ها • اهداف آموزشی : -1 آشنایی دانش آموز با تحمیدیه و اهمیت ستایش کردگار -2 تلطیف روح دانش آموز -3 حسن آغازی معنوی -4 تقویت علاقه ی دانش آموزان به حمد و ستایش پروردگار -5 توانایی در خواندن متن تحمیدیه -6 بیان کاربرد تحمیدیه در زندگی خود -7 توضیح مفاهیم تحمیدیه • روش های پیشنهادی تدریس : -1 همخوانی 
:: موضوعات مرتبط:  
فارسی،  
طرح درس
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : یکشنبه شانزدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
قدرت نه گفتن اگر می خواهید «نه» بگویید اگر
 از بله گفتنهای نابجا و سطحی، خسته شده و به زبان ساده میخواهید نه گفتن
 را تجربه کنید، جا دارد، قبل از پاسخ دادن به در خواستهای دیگران این 
موارد را در گوشه و کنار ذهنتان داشته باشید، در حالیکه واقعا نیازی به این
 بهانهها نیست. 
بعضی
 از روشهای نه گفتن خیلی نامناسب هستند. نه گفتنهایی از قبیل: دیوانه 
شدهای، چه شوخی بی مزهای، و… یا شکلی از نه گفتن که معمولا با نوعی حمله
 و تهاجم و گاهی اهانت به فرد درخواست کننده همراه است نظیر تو اصلا 
نمیفهمی، حتی شرایط را هم درک نمیکنی، اگه فقط کمی فکر میکردی هرگز چنین
 درخواستی را نمیکردی، خوب معلوم است که من هرگز وقتم را برای انجام کار 
بی اهمیتی مثل این هدر نمیدهم. یا باز هم مثل همیشه در خواستهای نابجا، 
یک کم فکر کن جانم! و… بنابراین بهتر است از همان نه صادقانه استفاده کنیم،
 پس برای تمرین و در ابتدا توصیه میکنم از نه گفتن به چیزهای کوچک شروع 
کنید. ضمنا فقط نه بگویید لازم نیست طرف مقابل را زیر سوال ببرید یا تحقیر و
 تمسخر کنید. 
اول: فکر کردن به موضوع
  
:: موضوعات مرتبط:  
مطالعات اجتماعی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : یکشنبه شانزدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
کار در کلاس ٢ صفحه ی ٨ ریاضی  
		- ١با تقسیم شکل به دو قسمت، برابرکسر یک دوم را روی شکل نشان می دھد . 
۲- با تقسیم شکل به سه قسمت، برابر کسر یک سوم را روی شکل نشان می دھد . 
۳- باجابه جا کردن قسمت آبی رنگ شکل که روی قسمت سبز رنگ افتاده است، به قسمتی از شکل که رنگ ندارد ،حاصل جمع دو کسر وپاسخ سئوال را نشان می دھد.(برخی از دانش آموزان از ابتدا رنگ آبی را روی خانه ھای سفید ( دو قسمت از شکل ) می کشند) . 
۴- با استفاده از شکل بیان می کند که یک ششم از شکل بدون رنگ باقی مانده است . 
نکته ی کار در کلاس ٢ صفحه ی ٨ : در انجام این فعالیت به فرآیند طراحی اسلاید زیر توجه شود 
امیدوارم طبق توضیح فوق اجرا کنید. 
                                                                  
 
 
 
   سطح سوالات متوسط به بالا
  
:: موضوعات مرتبط:  
ریاضی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : یکشنبه شانزدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
داستان های درس تفکر و پژوهش:پرواز کن، پرواز! 
 
 پرواز
 کن، پرواز!/ به روایت کریستوفر گریگوروسکی، مترجم محسن چینی فروشان، 
تصویرگر نیکلاس دالی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1380]36[ ص. مصور (رنگی) 
خلاصهي داستان:: 
برّه
 کوچولو گم شده بود و بچهها خیلی ناراحت بودند. دیروز بعدازظهر، وقتی 
بچهها با گله برگشتند، برّه همراه آنها نبود. پدر، بچهها را آرام 
کرد و برای پیدا کردن بره از کلبه بیرون رفت.  
مرد کشاورز به طرف درّهای که آن نزدیکیها بود راه افتاد. با دقت دوروبر را نگاه کرد. ولی هیچ نشانی از بره کوچولو نبود.  
:: موضوعات مرتبط:  
تفکر و پژوهش
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : یکشنبه شانزدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
داستان های درس تفکر و پژوهش:رضا 
  
		فرض
 کن یکی از روزهای مدرسه موقع تحویل تکالیف متوجه میشوی که آنها را در 
خانه جا گذاشتهای؟ هر لحظه که معلم به میز تو نزدیکتر میشود ضربان قلبت 
شدیدتر میشود.  میدانی که معلم تو در کنترل تکلیفها بسیار سختگیر است
 و قبلا هم تاکید کرده که هیچ بهانه ای را برای تنبلی کردن و از زیر کار در
 رفتن قبول نخواهد کرد. تا بالای سرت برسد هزارفکر جور واجور از سرت 
میگذرد. افسوس میخوری از وقتی که میتوانستی صرف تماشای تلویزیون، بازی 
یا هر کار دیگری بکنی و آن را صرف نوشتن مشق هایی کردی که حالا 
جاگذاشته ای؟ 
یک
 نیمکت مانده به اینکه معلم به تو برسد ناگهان فکری به سرت میزند؛ کافی 
است یک نفر از بچه ها شهادت بدهد که دیروز با هم تکالیفتان را انجام 
دادهاید.  تو مطمئنی که دروغی در کار نیست چون تکالیفت کامل و تمیز در 
خانه جا ماندهاند.  اما روی چه کسی میتوانی حساب کنی؟ در چند دقیقه 
همهی چهره ها از جلوی چشمت میگذرد. یک دفعه فرد مورد نظر را پیدا 
میکنی.  رضا! بهترین دوستت! هم تو را میشناسد و هم بارها به او کمک 
کردهای.  همین هفته ی پیش به خاطرش دعوا هم کردهای.  یک مرتبه صدای 
معلم تو را به خودت می آورد! «پسر خوب تکالیفت کو؟» 
بدون
 درنگ جواب میدهی: آقا تکلیفم در خانه جا مانده رضا شاهد است ما دیروز 
باهم در خانه ما تکالیفمان را نوشتیم.  اگر باور نمیکنید از خودش بپرسید! 
سه
 ردیف جلوتر، رضا با شنیدن اسمش هاج و واج به عقب میچرخد.  آنقدر همه چیز
 سریع اتفاق افتاده که در نگاه رضا چیزی جز تعجب دیده نمیشود.  نگاه 
متعجب او با نگاه ملتمسانه ی تو به هم برمیخورد.  
معلم رو به رضا که شاگرد زرنگ کلاس هم هست میکند و میپرسد: رضا دوستت راست میگوید؟ 
. . .  
:: موضوعات مرتبط:  
تفکر و پژوهش
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : یکشنبه شانزدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
		در این فعالیت دانش آموز می خواھد کسر دوازده پنجم و هم چنین کسر هفده هفتم را با یکدیگر مقایسه کند . 
او می داند که دوازده پنجم برابربا 12 تا یک پنجم یا٢ واحد و دو پنجم . پس او به تعداد دو واحد کامل جلو می آید سپس روی محور اعداد بین ٢ و ٣ را به ۵قسمت مساوی ( با توجه به مخرج کسر ) تقسیم می کند و به اندازه دو پنجم جلو می رود این محل نمایش کسر دوازده پنجم است . 
ھمچنین او می داند که هفده هفتم برابربا ١٧ تا یک هفتم یا ٢ واحد و سه هفتم . پس او به تعداد دو واحد کامل جلو می آید سپس روی محور اعداد بین ٢ و ٣ را به ٧ قسمت مساوی )  با توجه به مخرج کسر(تقسیم می کند و به اندازه سه هفتم جلو می رود. این محل نمایش کسر هفده هفتم است. 
 پس با مقایسه محل قرار گرفتن دو کسر بر روی محور اعداد چون کسر هفده هفتم برروی محور اعداد جلوتر از کسر دوازده پنجم قرار دارد، پس مقدار آن بیش تر است و این کسر بزرگ تر است . 
نکته : 
با توجه به این که فاصله ی بین واحد ھای محور کم است دانش آموزان برای تقسیم کردن واحد محور یک بار به ۵ قسمت و بار دیگر به ٧ قسمت دچار مشکل می شوند .  
بعضی از آن ھا از دو مداد رنگی جھت تقسیم بندی استفاده می کنند . اما چون اختلاف این دو کسر به اندازه یک سی و پنجم است ، تقسیم نمودن واحدباید بسیار دقیق باشد تامقایسه ی آن راحت ترانجام شود . 
 پس از انجام این تمرین در دانش آموزان احساس نیاز جھت انتخاب مخرج مشترک می شود . 
اسلاید روش کار را در زیر دانلود کنید. 
  
:: موضوعات مرتبط:  
ریاضی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : یکشنبه شانزدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : یکشنبه شانزدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
سعی کنید کاغذای خوشرنگو از مجله ها در بیارین و چسب گرم رو آماده کنین  
:: موضوعات مرتبط:  
کار و فناوری،  
هنر
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : شنبه پانزدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : شنبه پانزدهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه چهاردهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
 
آرزوی معلم شدن
 
  معلم شدم 
    مامان گفت:«حواست رو حسابی جمع کن؛ امروز دانش آموز نیستی،  بلکه خانم 
معلم هستی.» راه می افتم به مدرسه که می رسم دلهره ام بیشتر می شود.  یعنی 
از پس کارها بر می آیم ؟ درس امروز را خوب حاضر کرده ام تا آن را برای بچه 
ها  توضیح دهم . امروز سمیه ناظم است و مژده مدیر. امروز قرار است خود بچه 
ها مدرسه را  اداره کنند. از هر کلاس یک نفر انتخاب شده تا معلم باشد. 
سهیلا هم به جای خانم  مولایی، خدمت گزار مدرسه، مسئول تمیز کردن مدرسه 
است. سمیه و مژده توی دفتر هستند  بعد از برنامه ی صبحگاهی بچه ها مثل هروز
 می روند سر کلاس. من الآن معلم هستم. بعد  از بچه ها وارد کلاس می شوم. 
    -برپا 
    -خواهش می کنم بنشینید. 
  
  
 
  درس می دهم حتماً معلم های دیگر هم مشغول درس دادن هستند. 
زنگ تفریح می خورد  ما مثل خانم معلم هایمان توی دفتر چای می خوریم. من مثل
 خانم معلم خودمان از پنجره  دفتر به حیاط نگاه می کنم. سهیلا دور حیاط می 
گردد. البته کسی هم آشغال نمی ریزد.  خانم معلم های واقعی خوش حال هستند و 
می خندند. سمیه زنگ کلاس را سر ساعت می زند.  می دانم که باید مثل یک معلم 
فکر کنم. نباید آرزو کنم که ای کاش زنگ تفریح بیشتر  بود. سر کلاس می رویم 
نغمه با کنار دستی اش صحبت می کند. به او می گویم ساکت باشد  و به درس گوش 
کند. می گوید نغمه خانم ، خودت هم گوش نمی کنی هم حواس بچه ها را پرت  می 
کنی. بچه های دیگر حتی مونا هم به حمایت از هدیه بر می خیزند. گونه های 
نغمه  قرمز می شود سرش را پایین می اندازد. من به درس ادامه می دهم و می 
دانم اگر حمایت  همه بچه ها نبود، از کلاس بیرون می رفتم و می زدم زیر 
گریه. زنگ آخر است خانم مدیر  از همه بچه ها که امروز در اداره ی مدرسه کمک
 کردند تشکر می کند و برایمان دست می  زند. همه معلم ها خانم ناظم، خانم 
مولایی برایمان دست می زنند. ما هم برایشان دست  می زنیم.  
    با صدای ساعت از خواب پردیم. 
    چه خواب قشنگی بود، کاش من هم معلم می شدم، کاش خوابم واقعی می شد.  
   
:: موضوعات مرتبط:  
گوناگون
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه چهاردهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
:: موضوعات مرتبط:  
کار و فناوری
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه چهاردهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
:: موضوعات مرتبط:  
کار و فناوری
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه چهاردهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
:: موضوعات مرتبط:  
کار و فناوری
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه چهاردهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
:: موضوعات مرتبط:  
کار و فناوری
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه چهاردهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
:: موضوعات مرتبط:  
کار و فناوری،  
هنر
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه چهاردهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
:: موضوعات مرتبط:  
کار و فناوری،  
هنر
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه چهاردهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
:: موضوعات مرتبط:  
کار و فناوری،  
هنر
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه چهاردهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
:: موضوعات مرتبط:  
کار و فناوری،  
هنر
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه چهاردهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
 
:: موضوعات مرتبط:  
کار و فناوری
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه چهاردهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
  
 |