:: موضوعات مرتبط:  
قرآن
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه پنجم آبان ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
دانلود کتاب صوتی قرآن پایه ششم (کتاب گویا)  
دانلود فایل صوتی قرآن پایه ششم ابتدایی 
  
 با کیفت بسیار خوب و با قرائت کاملاً آموزشی 
تهیه شده توسط آموزگار پایه ششم دبستان شاهد (پسران) بندر انزلی 
دانلود تمام درسها با حجم ۱۵۷ مگابایت 
درس اول    
درس دوم 
درس سوم 
درس چهارم 
درس پنجم 
درس ششم 
برای مشاهده و دانلود درسهای بعدی روی ادامه مطلب کلیک کنید ... 
:: موضوعات مرتبط:  
قرآن
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : پنجشنبه چهارم آبان ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
طرز تهیه کاغذ : 
 چوب يك ماده قابل تجديد است كه تركيبي  از  سلولز و ليگنين(ماده چوب)و 
قسمت كوچكي از  ترپن- رزين (صمغ گياهي)و اسيد هاي چرب است. 
چوب شامل45% سلولز -30% نيمه سلولز- 23% ليگنين است. 
 ليگنين ماده اي چسبنده است كه الياف سلولز را به هم مي چسباند 
  
:: موضوعات مرتبط:  
علوم تجربی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : پنجشنبه چهارم آبان ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
:: موضوعات مرتبط:  
ریاضی،  
تکلیف ادینه
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : پنجشنبه چهارم آبان ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
آدینه شماره 5 
 
 
 
  از دبستان شاهد بندر انزلی 
:: موضوعات مرتبط:  
تکلیف ادینه
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : پنجشنبه چهارم آبان ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
ای عزیزان به شما هدیه زیـــــــــزدان آمد 
عید فرخنـــــــده ی نورانی قربـــــــــان آمد 
حاجیان سعی شما شد به حقیقت مقبول 
رحمت واسعــــه ی حضــرت ســـبحان آمد  
  
:: موضوعات مرتبط:  
مناسبت ها
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : پنجشنبه چهارم آبان ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
رروی تصویر کلیک کنید 
 
 
 
 
   
:: موضوعات مرتبط:  
علوم تجربی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : چهارشنبه سوم آبان ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
تدبر در آیات قرآن، به
 ما میآموزد كه اگر بخواهیم رفتاری  خداپسندانه و سلوكی مورد رضای 
پروردگار و پیامبر خدا و اولیای دین داشته  باشیم، باید برای هر اندیشه و 
عمل خویش، «حجت قرآنی» داشته باشیم و بتوانیم  امضای قرآن را پای هر عمل 
خویش قرار دهیم .  
برای هر چیزی، معیار و میزانی است. میزان مسلمانی،  «قرآنی زیستن» است؛ 
یعنی قرآن را «امام» و «هادی» خود قرار دادن و تلاش  برای تطبیق رفتار و 
خصال و اعمال خود با «الگوهای قرآنی».  
تدبر در آیات قرآن، به ما میآموزد كه اگر بخواهیم رفتاری خداپسندانه و  
سلوكی مورد رضای پروردگار و پیامبر خدا و اولیای دین داشته باشیم، باید  
برای هر اندیشه و عمل خویش، «حجت قرآنی» داشته باشیم و بتوانیم امضای قرآن 
 را پای هر عمل خویش قرار دهیم و برای این سؤال كه «ایا كتاب خدا، رفتار ما
  را تایید میكند؟» پاسخ مثبت داشته باشیم.   
 این هدف و خواسته، از
 ما میطلبد كه روی اسوهها و الگوهایی  كه قرآن معرفی كرده است، تدبر 
بیشتری داشته باشیم. ازاینرو، به آموزههای  كلام الهی مینگریم و «چگونه 
بودن» و «چگونه زیستن» را از این كتاب جاودان  میآموزیم و به كار 
میبندیم.   
 حضرت لقمان، یكی از 
چهرههای دوستداشتنی قرآن و مورد ستایش  خداوند است. لقمان را با صفت 
«حكیم» یاد میكنند و این ریشه در این آیه  دارد كه میفرماید: «وَلَقَدْ آتَینَا لُقْمَانَ  الْحِكْمَةَ ...» لقمان/12؛ ما به لقمان حكمت  عطا كردیم.  
بیشك، درك و دریافت و خرد لقمان حكیم، فراتر از  مردم عادی بود و دلش روشن
 و عقلش فعال و نگاهش بصیر بود. حقایقی از عالم را  میدانست و دانستههای 
ژرف و حكیمانهاش را به دیگران هم میآموخت و  میكوشید از هر حادثه و 
پدیدهای نكتهای و تجربهای بیاموزد و آن را به  كار بندد.   
 سعدی در گلستان میگوید:   
 «لقمان را گفتند: ادب از كه آموختی؟ گفت: از بیادبان، كه  هرچه از ایشان در نظرم ناپسند آمد، از فعل آن پرهیز كردم1».  
از حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله نقل است كه: لقمان  پیامبر نبود، لیكن 
بندهای فكور و اندیشمند بود، یقینی نیكو داشت، خدا را  دوست میداشت، خدا 
هم دوستدارش شد و به او حكمت آموخت.2  
در روایات، پندهای بسیاری از لقمان نقل شده كه یكی  بهتر از دیگری است. 
قرآن كریم هم از نصایح و حكمتها و پندهای لقمان حكیم  نمونههایی را آورده 
است كه هر یك از آنها برای «خودسازی» و تهذیب نفس و  الگوگیری اخلاقی مفید و
 ضروری است. خود لقمان كه صاحب این مواعظ و پندهاست،  انسانی خودساخته بود 
كه با صالحان و حكیمان همنشینی میكرد، از دانش آنان  میآموخت، به دیدار 
حضرت داود علیهالسلام بسیار میرفت و از معارف او نیز  بهره میگرفت و 
مدتی هم چوپانی میكرد.  
روزی به او گفتند: تو كه گوسفندچران بودی، حكمت را  از كجا به دست آوردی؟ 
گفت: از راه امانتداری، راستگویی و سكوت از گفتن آنچه  به دردم نمیخورد.  
این است الگوی قرآنی كه خوب است گوش جان به پندها و  مواعظش بسپاریم.  
به نقل خدای كریم در قرآن، حضرت لقمان فرزند خویش را  نصیحت و موعظه 
میكرد. پندهای او از یك سو دعوت به توحید و عبادت و توحید  در اطاعت بود، 
از سویی فراخوانی به ایمان و اعتقاد به جزای الهی و محاسبه  دقیق پروردگار 
به اعمال انسان و توجه دادن به حساب روز قیامت بود، از طرفی  دعوت به 
ارتباط با خداوند در قالب «نماز» و احیای ارزشها به صورت امر به  معروف و 
نهی از منكر بود، از طرفی هم به صبر و ثبات و استقامت در این راه  مقدس 
دعوت میكرد و از توصیههای او، آراسته شدن به كمالات اخلاقی همچون:  
تواضع، نداشتن غرور، اعتدال در زندگی، ادب در گفتار و رعایت وقار در سخن و 
 آهنگ كلام بود. اینها نكاتی است كه همه ما به آنها نیازمندیم و بیشتر  
اشكالات اخلاقی و رفتاری ما از افراط و تفریط و خروج از حد و مرز «اعتدال» 
 است و غفلت از محاسبه الهی و روز جزا. مخاطب مواعظ  حكیمانه لقمان، پسرش 
بود. با خطاب «یا بُنَی» كه در آیات الهی آمده، او را  مورد عطوفت و 
مهرورزی قرار میداد و نصایح مشفقانهاش را به او میفرمود.  اما در واقع، 
مخاطب اصلی او، همه دلهای خاشع و پندآموز و گوشهایی است كه  شنوای «حكمتهای
 لقمانی» اند. ما نیز خودمان را جای فرزند لقمان میگذاریم و  لحظاتی پای 
مواعظ و پندهای او مینشینیم:  
«پسرم! برای خداوند، شریك قرار مده، كه شرك، ظلمی  بزرگ است ....  
پسرم! اگر عمل انسان (چه نیك و چه بد) به اندازه  دانه خردل و ارزنی باشد، 
در دل سنگی، یا در آسمانها، یا در زمین، خداوند آن  را میآورد (و پاداش یا
 كیفر میدهد). پسرم! نماز  را برپا دار،  
امر به معروف و نهی از منكر كن، و بر آنچه در این راه به تو میرسد، صبور و مقاوم باش كه این  نشانه عزم استوار است.  
پسرم! صورتت را از روی بیاعتنایی و تكبر، از مردم  برنگردان،  
در روی زمین، مغرورانه و متكبرانه راه نرو، خداوند  هیچ متكبر مغروری را دوست ندارد.  
در راه رفتنت، میانهرو و معتدل باش،  
از صدایت بكاه (و داد و فریاد مزن)، همانا زشتترین  صداها، صدای الاغهاست.» لقمان/13ـ19.  
و اما از مواعظ او در روایات:  
«پسرم! از تنبلی و بیحالی بپرهیز كه اگر كسل باشی،  حقی را ادا نمیكنی و اگر ملول باشی، بر حق صبر نخواهی كرد.  
پسرم! من از سخن پشیمان شدهام، ولی هرگز از سكوت  پشیمان نشدهام.  
پسرم! حلیم و بردبار هنگام غضب شناخته میشود، و  شجاع را در جنگ میتوان شناخت، و دوست را هنگام نیاز به او.  
پسرم! دو زانو نزد عالمان بنشین و از آنان بیاموز،  اما با ایشان جدل مكن 
كه تو را دشمن بدارند. از دنیا به اندازهای بگیر كه  تو را به مقصد 
برساند. اضافه درآمدت را خرج آخرتت كن، همه دارایی خودت را  انفاق نكن كه 
فقیر شوی و سربار دیگران گردی.  
پسرم! برای یتیمان همچون پدر باش،  
با سفیه همنشینی نكن و از مجالست با دورو و منافق  بپرهیز.  
پسرم! سه خصلت است كه در هر كه باشد ایمانش كامل  است:  
اول آنكه چون راضی شود، رضایتش او را به باطل  نكشاند.  
دوم آنكه چون خشمگین شود، غضب او را از حق بیرون  نكند.  
سوم آنكه چون قدرت یابد، در پی آنچه حق او نیست،  نرود.  
پسرم! یا دانا باش، یا دانشآموز، یا شنونده باش، یا  دوستدار اهل علم، و جز اینها نباش كه هلاك شوی.  
پسرم! در مجالس دانشمندان حاضر شو؛ چرا كه خداوند،  دلهای مرده را با دانش حیات میبخشد3».  
و ... در پایان، باشد كه از حكمتهای لقمانی  بهرهمند شویم، تا به اخلاق قرآنی آراسته گردیم.  
گردآوری :  پایگاه اینترنتی تکناز 
 
 
:: موضوعات مرتبط:  
فارسی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : چهارشنبه سوم آبان ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : دوشنبه یکم آبان ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : یکشنبه سی ام مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
با
 اینکه کاغذ و محصولات کاغذی به سادگی قابل بازیابی هستند اما همچنان 
بزرگترین بخش هر سطل آشغالی را به خود اختصاص میدهند. کاغذ و مقوا حدود 40
 درصد جریان زباله هر شهری هستند. 
 چه نوعی کاغذی قابل بازیافت است؟ 
 مقواو مواد مقوایی شامل بسته بندی های مواد غذایی خشک، قوطی های 
کاغذی,روزنامه و کاغذهای باکیفیت تر ( مثل دفترچه ها، کاغذ کپی، سربرگها و
 پاکتها ) همه قابل بازیافت هستند. انواع متفاوت کاغذ مثل کاغذ روزنامه یا 
کاغذ سفید مرغوب در ستونهای مجزا دسته بندی میشوند چون روش فرآیند متفاوتی
 دارند. مرکز بازیافت تقریبا همه چیزهای کاغذی را که پوشش پلاستیکی نداشته 
باشند، با جوهر چاپ نشده باشند یا خاکی و آلوده به مواد غذایی نشده باشند، 
بازیافت میکند. 
کتاب
 های با جلد گالینگور,چعبه های پیتزا وهم چنین سایر جعبه های نگهداری مواد 
غذایی که به مواد غذایی آغشته شده اند, دستمال و حوله های کاغذی و...به 
دلیل آلودگی غیر قابل باز یافت هستند. 
  
برای
 بازیافت کاغذ، آن را به قطعات کوچک ریز کرده و با آب مخلوط میکنند. بعد 
آن قدر هم میزنند تا خمیر کاغذ به دست میآید سپس آن را روی صفحه ای 
میریزند تا بیشتر آبش بخار شود. در آخر چوب یا الیاف کاغذ باقی میماند و 
بین غلتکها فشرده و آبگیری میشود. این ماده بعد، با خشک کن بخار، خشک 
میشود. محصول به دست آمده کاغذ بازیافتی است. 
:: موضوعات مرتبط:  
علوم تجربی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : شنبه بیست و نهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
موادی وجود دارد که قابلیت 
تغییر رنگ دربرخورد با محیطهای اسیدی و بازی دارند. این مواد اصطلاحا «PH 
indicator» ، یا معرف PH  نامیده می شوند. برای مثال «فنول فتالئین» و 
«بروموتیمول بلو» استفاده میشود. معمولا برای اندازهگیری PH از کاغذهای 
مخصوص آغشته به معرف استفاده می کنند. این کاغذها وقتی که در محلولهای 
اسیدی یا بازی فرو برده میشوند، بلافاصله دچار تغییر رنگ میشوند. در این 
مورد کاغذ لیتموس (یا ترنسل) برای همه شناخته شده است. . امروزه 
اندازهگیری PH بوسیلهی ابزارهای الکترونیکی مثل «PH متر» امکانپذیر شده
 است       
کاغذ لیتموسلیتموس
 مادهای است که از گلسنگهای خاصی بدست میآید.لیتموس قابلیت این را دارد 
که در مقابل مواد اسیدی به رنگ قرمز و در مقابل مواد بازی به رنگ آبی در 
آید. در بستهبندی کاغذ لیتموس یک مقیاس رنگی وجود دارد که رنگ کاغذ در PH 
مورد نظر را نشان میدهد.    استفاده از کاغذ لیتموس:استفاده
 از کاغذ لیتموس بسیار ساده است. ابتدا گوشهی انتهای کاغذ را در مایعی که
 میخواهید آزمایش کنید فرو ببرید و به سرعت خارج کنید. PH مایع با مقایسه 
رنگ کاغذ با جدول رنگی یا مقیاس در اختیارتان مشخص میشود.    PHمتر
 وسیلهای الکترونیکی است که بخش حبابی شکل آن حساس به غلظت یون هیدروژن 
موجود در محلول مورد آزمایش است. سیگنالی که بوسیلهی حباب ایجاد میشود 
تقویت شده و به نمایشگر فرستاده میشود. قبل از استفاده از PHمتر باید آن 
را ست (استاندارد) کرد. برای این کار الکترود آن را در محلول بافربا  PH 
معلوم قرار میدهیم. اگر PH دقیق رانشان ندهد دستگاه را روی PH اسمی بافر، 
به کمک دکمههای روی نمایشگر تنظیم میکنیم . 
عصارهی کلم قرمز یک معرف! 
 همانطور که دیدیم اسید و باز قابلیت تغییر رنگ مواد مشخصی را دارند. این 
مسئله در مورد عصارهی کلم قرمز هم صادق است. این مایع دارای رنگ آبی مایل 
به بنفش است، ولی در مقابل مواد اسیدی به رنگ قرمز و در مقابل مواد بازی به
 رنگ سبز و حتی زرد  در میآید. بگذارید ببینیم چطور میتوان از عصارهی 
کلم برای اندازه گیری PH مواد مختلف استفاده کرد. 
   
کلم قرمز را میتوانید در فصل 
زمستان و بهار به راحتی پیدا کنید. آن را به قطعات کوچک برش بزنید . و در 
ظرفی بریزید. مقداری آب بر روی آن بریزید تا اندازهای که سطح کلمها را 
بپوشاند. حدود نیم ساعت آن را بجوشانید و بگذارید سرد شود. عصاره کلم را در
 ظرف کوچکتری بریزید. کلمها هم قابل مصرف هستند و میتوانید در غذا مصرف 
کنید.  از عصارهی کلم قرمز به عنوان معرف در فاز مایع استفاده کنید. 
چند قطره از مایع را روی یک سطح
 سفید بریزید و تغییر رنگ آن را هنگامی که با سرکه و جوش شیرین ترکیب 
میشود ببینید. میتوانید مشاهده کنید که این مایع در مقابل سرکه یا آب 
لیمو، قرمز و در مقابل جوش شیرین به رنگ سبز در میآید. 
یک سانتیمتر عصاره را در لیوان شفافی بریزید. لیوان را تا نصفه از آب پر
 کنید. حالا مقداری سرکه در آن بریزید و تغییر رنگ آن را مشاهده کنید. 
آزمایش را دوباره تکرار کنید و این بار به جای سرکه از جوش شیرین استفاده 
کنید.     آمادهسازی کاغذ PH با عصاره ی کلم قرمز 
 مقداری کاغذ صافی سفید (porous) ببرید و آنها را در عصاره غوطهور کنید تا
 کاملا عصاره به خورد کاغذ برود. بعد از نیم ساعت کاغذها را خارج کنید و 
کنار بگذارید تا خشک شود. بعد آنها را بصورت نوارهای کوچک ببرید. میتوانید
 آنها را ماهها نگه دارید. اگر میخواهید عصاره کلم را نگه دارید آن را در
 یخچال بگذارید چون بعد از مدتی فاسد خواهد شد. 
:: موضوعات مرتبط:  
علوم تجربی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : شنبه بیست و نهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
کلر:رنگ بر 
اگر کاغذ سفید مورد نظر باشد، عملیات شستوشو (سفید کردن) نیز باید در فرایند ساخت منظور شود. رنگبری
 از طریق لیگنین زدایی که سبب سفید شدن دائمی کاغذ می شود را می توان در 
مورد خمیرهای شیمیایی انجام داد . این فرایند در چند مرحله و معمولاً به 
وسیله کلر ، دیوکسیدکلر ، اکسیژن و سایر ترکیب های رنگبر عملی می شود 
کلر
 در سال 1774 توسط شیل کشف شد و خواص رنگبری آن در سال 1784 توسط بوتوله 
اعلام گردید . اما حدود یک قرن پس از این تاریخ تولید صنعتی کلر از طریق 
تجزیه الکترولیتی کلرید سدیم میسر شد و پس از آن ، مصرف کلر در صناایع 
مختلف رواج یافت . حدود پنجاه سال پس از این تاریخ ، مصرف کلر به عنوان 
رنگبر و سفید کننده در صنعت خمیر کاغذ آغاز شد 
 به دلیل
 مشکلات زیست محیطی ، در طی چند سال آینده ، احتمالاً استفاده از گاز کلر 
برای رنگبری منسوخ خواهد شد و استفاده از دیوکسید کلر رونق خواهد یافت . 
اما در دراز مدت ، مواد شیمیایی فاقد کلر ( اکسیژن ، هیدروژن پروکسید و 
اوزون ) جای دیوکسید کلر را خواهد گرفت  
نشاسته:صاف کننده سطح کاغذ و افزایش مقاومت 
نشاسته های کاتیونیک عمدتا برای حفظ و نگهداری الیاف و رنگدانه ها روی کاغذ مصرف می شوند، همچنین استفاده از اینها باعث بهبود و استحکام در مقابل پارگی و پایداری
 در مقابل تا خوردن کاغذ می شوند، همچنین به عنوان امولسیفایر برای ضد آب 
کردن کاغذهای چسب زنی و آهار زنی و در تصفیه و پالایش سنگ معدن به عنوان 
عوامل انباشتگی و لخته کنندگی مورد استفاده قرار می گیرند 
گچ: شفافیت کاغذ 
یک
 وجه اصلی صنعت کاغذسازی، فرایندی است که در آن الیاف معلق در آب تحت عمل 
پرداخت مکانیکی شدید قرار گیرند. عمل کوبیدن یا تصفیه، بر خصوصیات مکانیکی 
کاغذ اثر دارد. برای مثال افزایش پرداخت، موجب افزایش استحکام چگالی ظاهری 
الیاف است و اثر مستقیم آن بر روی الیاف، ایجاد انعطاف پذیری بیشتر آنهاست 
که موجب میشود الیاف بر روی یکدیگر خوابیده و سطح تماس بیشتری بهوجود 
آید. به این ترتیب، اتصال بین الیاف تقویت میشود. البته این فرایند بسیار 
پیچیده است.در تولید کاغذهایی که از آنها برای چاپ یا نوشتن استفاده 
میشود، نوعی ماده پُر کننده بهکار میرود. استفاده از این ماده نتایج 
بسیاری دارد مانند افزایش میزان ماتی، صافی، و یکنواختی کاغذ. مواد پرکننده رایج، چینی و گچ (کربنات کلسیم) است. سهم مواد پرکننده در کاغذ میتواند زیاد و بین ۱۰ تا ۱۵درصد وزن کاغذ را تشکیل دهد. 
پلاستیک: 
به کاغذ موادی (پلاستیک؛)، البته به مقدار بسیار کم، میافزایند تا به آن ویژگی خاص بدهند، مثلا آن را در برابر رطوبت مقاوم کند
 یا بر شفافیت آن بیفزایند و رنگ و سایه آن را تنظیم کنند.پوشش و پرداخت 
سطح کاغذ. مواد پوششی عملآور سطح کاغذ، اجزای مهم غیرالیافی کاغذ را تشکیل
 میدهد. یکی از این نمونهها کاغذهای براق مورد استفاده در مجلهها و نیز 
کاغذهای ضد آب هستند که گاه برای کتابها نیز بهکار میروند. 
رنگ: 
تولید کاغذهای رنگی در ادامه مطلب کاغذ چگونه ساخته می شود؟ 
:: موضوعات مرتبط:  
علوم تجربی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : شنبه بیست و نهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : شنبه بیست و نهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : شنبه بیست و نهم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
خرسی که می
خواست خرس باقی بماند / نویسنده یورگ اشتانیر؛ مترجم ناصر ایرانی؛ تصویرگر یورگ
مولر. تهرا ن: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. 1377، [32] ص، مصور (رنگی) 
خلاصهي
داستان: 
درختان برگ
می ریختند و غازهای وحشی رو به جنوب پرواز می کردند. سردی باد خرس را می آزرد. او
یخ کرده و خسته بود. 
بوی برف را
در هوا شنید و به سوی غار گرم و دلپذیرش رفت. 
در لانۀ گرم
خود به خوابی عمیق فرو رفت. خرسها در تمام طول زمستان می خوابند. 
روزی حادثهای
اتفاق افتاد آدمیانی به جنگل آمدند و با خود نقشه و دوربین و ارّه آوردند و درختان
را یکی پس از دیگری بریدند. سپس ماشین و جرثقیل آوردند تا در دل جنگل یک کارخانه
بسازند. وقتی بهار فرا رسید، خرس از خواب بیدار شد. غار او اینک زیر کارخانه
بود.
:: موضوعات مرتبط:  
تفکر و پژوهش
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه بیست و هشتم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه بیست و هشتم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
کلمات هم خانواده درعربی به کلماتی هم خانواده می گویند که ازیک ریشه گرفته شده باشند و حرف های اصلی آنها پشت سرهم بیایند مانند : 
رابط - مربوط - ارتباط - ربط 
عجله - عجول - عاجل و تعجیل 
تدریس - دروس - مدرس - درس 
عامل - معمول - عمال - عمل 
تعلیم - عالم - معلم - معلوم 
نظر - ناظر- منظور- منتظر- انتظار- منظره- نظارت 
نکته : 
کلمات هم خانواده درعربی از نظر معنی به هم نزدیک هستند و دربیشتر مواقع  سه حرف مشترک دارند . 
کلمات هم خانواده در فارسی : 
ملاک هم خانواده بودن در فارسی بن ماضی و مضارع است . 
کلمه هایی که بن ماضی و مضارع یکسانی داشته  باشند با هم هم خانواده هستند . 
مانند : 
دانش - دانا - دانشمند - دانا و نکته دان 
  
نکته : 
بعضی از هم خانواده ها درزبان فارسی بن فعلی ندارند . 
مانند : 
گل زار - گلستان - گل خو - گلدان - گلنوش - و گل رخ 
هنرور - هنرمند - هنر دوست - هنری و باهنر 
بن فعل : 
به جزو ثابت و اصلی فعل که مفهوم انجام کار یا روی دادن 
حالتی را بیان کند بن فعل گویند .هرفعل دارای دوریشه یا بن است که عبارتند 
از : 
بن ماضی : 
برای پیدا کردن بن ماضی باید تصور کنیم که آن فعل دیروز 
انجام شده است .سپس شناسه را از آخر آن فعل حذف می کنیم و به باقی مانده ی 
کلمه بن ماضی می گویند : 
می روی __________ من دیروز رفتم .( م را حذف می کنیم .____ رفت (  بن ماضی ) 
می زنی_______ من دیروز علی را زدم ( م را حذف می کینم )  _____ زد ( بن ماضی ) 
بن مضارع : 
برای پیدا کردن بن مضارع آن فعل را به صورت امری یا 
دستوری بیان می کینم سپس حرف ( ب ) را از ابتدا بر می داریم . به آن چه 
باقی می ماند بن مضارع می گویند. 
می خوانند _____ بخوان ( ب را حذف می کینم ) خوان ( بن مضارع ) 
می گویند ________ بگو ( ب را حذف می کینم )  گو ( بن مضارع ) 
:: موضوعات مرتبط:  
فارسی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : چهارشنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : چهارشنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
قیدوانواع آن کلمه ای است که مفهوم فعل یا صفت یا کلمه ی دیگر را به چیزی از قبیل : زمان ، مکان ، حالت و چگونگی  مقید سازد و از ارکان اصلی جمله باشد ، مانند : هوشنگ پیوسته کار می کند ، هرگز بیکار نمی نشیند ، هر پرسش را عاقلانه جواب می دهد .   کلمات پیوسته ، هرگز و عاقلانه از قیود هستند . ممکن ایت یک جمله دارای چند قسم از قیود باشد :  بهرام ، امروز اینجا خوب کار کرد . " امروز " قید زمان و " اینجا " قید مکان و " خوب " قید  حالت است ممکن است قیدی  بر سر قید دیگر افزوده شود : محمد بسیار دیر به خانه بازگشت قید بر دو قسمت است : مختص و مشترک قید مختص آن است که تنها در حالت قید استعمال شود ، مانند : هرگز ، هنوز قید مشترک آن است که در غیر حالات قید نیز استعمال شود ، مانند : خوب ، بد و امثال آن که گاهی صفت واقع شوند  و گاهی قید : علی خوب کار می کند . محمد شاگرد خوبی است . پاره ای از قیود مشهور از این قرار است : 1- قیود زمان : پیوسته ، همیشه ، گاه ، گاهی ، ناگاه ، ناگهان ، همواره ، دیر ، زود ، بامداد ، دوش ، پار ، پیرار ، شب ، روز ، دَردَم 2- قیود مکان : بالا ، پایین ، فرود ، چپ ، راست ، پیش ، پس ، آنجا ، اینجا ، درون ، برون ، هرجا ، همه جا ، ایدر 3- قیود مقدار :  بیش ، کم ، بسیار ، اندک ، پاک ، سراسر ، یکسر ، بسی ، بسا ، چند ، چندان ،  فراوان 4- قیود تاکید و ایجاب : البته ، لابد، لاجرم، ناچار، بی گفتگو، بی گمان ، بدرستی ، راستی را ، بی چند و چون 5- قیود ترتیب : پیاپی ، دمادم ، نخست ، درآغاز ، درانجام ، دسته دسته ، یکان یکان ، پی ، آنگاه 6- قیود نفی :  نه ، هیچ ؛ هرگز ، به هیچ وجه ، به هیچ رو ، اصلا ، ابدا ، مطلقا 7- قیود وصف :  خندان ، شادان ، سواره ، پیاده ، لنگ لنگان ،  عاقلانه ، آشکار ، نهان ، مردوار ، بنده دار ، آسان ، دشوار ، سربسته ، نهفته 8- قیود شک و ظن : پنداری ، گویی ، گوییا ، مگر ، شاید 9- قیود استفهام : کدام ، چند ، چه سان ، مگر ، هیچ 10- قیود استثنا : جز ، جز که ، مگر ، الّا 11- قیود تمنّی : کاشکی ، کاش ، ای کاش ، بو که ، آیا بود 12- قیود تشبیه : مانا ، همانا ، چنین ، چنان
 :: موضوعات مرتبط:  
فارسی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : چهارشنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نارنجی پوش ميتوانست ميلياردر شود به
 گزارش جام جم آنلاين روزنامه شرق در شماره روز شنبه خود از ماجرايي نوشته 
است كه شايد باعث شگفتي بسياري از ما شود، اما در اين هياهوي روزمرگي و جرم
 و جنايت در اقصي نقاط دنيا چنين اتفاقاتي هم وجود دارد كه باعث ميشود 
بارقههاي اميد در دل هر انساني روشن بماند. 
در روزگاري كه خبرها ميگويند جان ارزان شده، مردي 
رفتگر با درآمدي ناچيز و قسطها و قرضهايي كه تمامي ندارد، بر وسوسهاي 
بزرگ غلبه كرد تا كيفي گمشده را به دست صاحبش برساند؛ كيفي كه ارزش آن 
معادل 166 سال حقوق او بود، كيفي يكميلياردتوماني.  
نارنجيپوش 39ساله بجنوردي كه «احمد رباني» نام 
دارد، سالهاست با كارگري روزگار ميگذراند و با مشكلات مالي دست به گريبان
 است، اما وقتي كيفميلياردي را پيدا كرد آن را بدون هيچ طمع و چشمداشتي به
 صاحبش پس داد. ارزش رفتار اين رفتگر وقتي آشكارتر ميشود كه آن را با 
خبرهاي رايج اين روزها مقايسه كنيم: «سه پسر به خاطر 30هزارتومان دختر 
عقبافتاده را كشتند»، «دو نوجوان براي سرقت 170هزارتومان از دوست 
18سالهشان او را به قتل رساندند و آتش زدند»، «مردي براي طلب 
200هزارتوماني زني را به كام مرگ كشاند» و «مردي ديگر دوستش را قرباني 
500هزار تومان كرد.»  
احمد در كمال سادگي به سوالات پاسخ داد. لحن و 
كلامش نشان ميداد كاري را كه كرده غيرعادي نميداند و آن را رفتاري طبيعي 
تلقي ميكند. همين ارزش كار او را بيشتر ميكند.  
اما با تقدير از احمد و امثال او توسط مسئولان است 
كه ميتوان چنين رفتارهايي را در جامعه گسترش داد و چنين كارهايي را به 
فرهنگي فراگير تبديل كرد. 
-شنيديم كيف يكميلياردتوماني پيدا كرده و به صاحبش پس دادهاي؟     {احمد تاييد ميكند و فقط ميخندد} 
-كيف را چطور پيدا كردي؟ 
پنجشنبهشب سر كار رفتم. ساعت حدود سه بود كه داشتم
 يك كوچه را جارو ميكردم. يك دفعه كيف را ديدم. قهوهاي رنگ بود. آن را 
برداشتم تا ببينم كهنه است و آن را دور انداختهاند يا اينكه كسي گماش 
كرده. وقتي در كيف را باز كردم ديدم كهنه نيست. 
-داخل كيف چه بود؟ 
مقداري طلا، چند چك و چند پاكت كه بعد فهميدم داخلش سند است. 
-ميدانستي محتويات كيف چقدر ارزش دارد؟ 
آن موقع نه بعدا فهميدم ولي فرقي نميكرد. 
-وسوسه نشدي كيف را براي خودت برداري؟ 
اموال مردم را بايد پس داد. من قبلا هم چيزهايي مثل موبايل پيدا كرده و به صاحبش داده بودم. اين دفعه هم همين كار را كردم. 
-چطور صاحب كيف را پيدا كردي؟ 
ساعت پنج صبح به رئيسم تلفن زدم و گفتم كيف را پيدا
 كردهام. بعد آن را به شهرداري بردم و آنجا تحويل دادم. خودشان صاحب كيف 
را پيدا كردند و بعد به من خبر دادند. 
-صاحب كيف وقتي اموالش را ديد چه واكنشي داشت؟ 
خيلي خوشحال شده بود. خيلي از من تشكر كرد. اصلاً نميدانست كيف را كجا گذاشته است. 
-مژدگاني هم گرفتي؟ 
يك چك 200هزارتوماني به من داد. 
-حقوق خودت چقدر است؟ 
ماهي 500هزارتومان ميگيرم. 
-چند سال است كار ميكني؟ 
10 سال؛ اول در فضاي سبز بودم بعد به بخش عمراني رفتم و الان سه سال است كه رفتگر منطقه يك شهرداري هستم. 
-متاهل هستي و بچه داري؟ 
سال 74 ازدواج كردم و دو دختر دارم؛ دو و پنجساله. 
-مستاجري يا صابخانه؟ 
تا بهمن پارسال مستأجر بودم اما حالا خانه 
خريدهام؛ در روستاي«ينگه قلعه». براي خريد خانه وام گرفتهام و بايد ماهي 
250هزارتومان قسط بدهم. برج چهار هم بايد يكميليونتومان از قرضهايم را 
بدهم. 
-فكر نميكني اگر كيف را برميداشتي با طلاهايي كه داخلش بود ميتوانستي مشكل ماليات را حل كني؟ 
گفتم كه اموال مردم را بايد پس داد. اگر صدبار ديگر هم اين اتفاق بيفتد باز كيف را پس ميدهم. 
-ما ميخواهيم عكسي از تو موقع كار چاپ كنيم ميتواني عكس را برايمان «ايميل» كني؟ 
دوربين ندارم. «ايميل» هم بلد نيستم. همين عكسها را هم در شهرداري و آتشنشاني از من گرفتند. 
-عكس برايمان خيلي مهم است از همسايهها يا دوستان و فاميلت كمك بگير. 
نميتوانم. از روستاي ما تا شهر پنج، شش كيلومتر است و من موتور دارم ولي جاده گلي است و با موتور نميشود رفت.  
                         | 
                     
                    
                        | 
                             
 
  |   
:: موضوعات مرتبط:  
تفکر و پژوهش
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : سه شنبه بیست و پنجم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
 
 
 
مرد
 رفته گر آرزو داشت برای یکبار هم که شده موقع شام با تمامی خانواده اش دور
 سفره کوچکشان باشد و با هم غذا بخورند . او بیشتر وقت ها دیر به خانه 
میرسید و فرزندانش شامشان را خورده و همگی خوابیده بودند . هر شب از راه 
نرسیده به حمام کوچکی که در گوشه حیاط خانه بود میرفت و خستگی و عرق کار 
طاقت فرسای روزانه را از تن می شست . تنها هم سفره او همسرش بود که در جواب
 چون و چرای مرد رفته گر ، خستگی و مدرسه فردای بچه ها و اینجور چیزها را 
بهانه می کرد و همین بود که آرزوی او هنوز دست نیافتنی می نمود . 
 یک شب شانس آورد و یکی از ماشین های شهرداری او را تا نزدیک خانه شان 
رساند و او با یک جعبه شیرینی و چند تا پاکت میوه قبل از چیدن سفره شام به 
خانه رسید . وقتی پدر سر سفره نشست فرزندان هر یک به بهانه ای با پدر شام 
نخوردند . دلش بدجوری شکست وقتی نیمه شب با صدای غذا خوردن یواشکی بچه ها 
از خواب بیدار شد و گفتگوی آنها را از آشپزخانه شنید : 
 « چقدر امشب گشنگی کشیدیم ! بدشانسی بابا زود اومد خونه . با اون دستاش که
 از صبح تا شب توی آشغالهای مردمه . آدم حالش بهم میخوره باهاش غذا 
بخوره... 
:: موضوعات مرتبط:  
داستانک
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : سه شنبه بیست و پنجم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
برنامه زیبا جمع کردن چند کسر بنام کارگاه کسر 
 با استفاده از این برنامه که فرمت آن فلش Swf است می توانید به خوبی مفاهیم کسر متعارفی را یاد بگیرید. این برنامه مخصوص دانش آموزان ابتدایی و همچنین(ششم )و شاید اول راهنمایی می باشد و حجم خیلی پایین کمتر از یک مگابایت و با فر مت  فلش Swf است 
 موضوعات زیر در برنامه است: 
چه کسری از شکل رنگی است؟ 
تقسیم کسرها، ترتیب کسرها، مقایسه کسرها و غیره 
 برای استفاده از برنامه باید نرم افزار flash player  بر روی سیستم شما نصب باشد که می توانید از زیر دانلود کنید. من این برنامه را به معلمان نشان دادم و خیلی راضی بودند. 
 آدرس سایت سازنده هم بر روی برنامه است که می توانید برای خرید یا دانلود بقیه برنامه ها بر روی آن کلیک کنید. 
  
   
  
 اگر میخواهید بصورت آنلاین کار کنید بر روی لینک زیر کلیک کنید 
  
  
  
 اگر برنامه بر روی کامپیوتر شما اجرا نشد برنامه ی flash player را نصب نمایید. 
برنامه زیر را در صورت عدم اجرا برنامه بر 
 روی سیستم شما دانلود و نصب کنید.البته این برنامه برای مرورگر اکسپلور 
است  و برای بقیه فرق می کند. 
  
   
  
  
  
:: موضوعات مرتبط:  
ریاضی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : سه شنبه بیست و پنجم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : سه شنبه بیست و پنجم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : شنبه بیست و دوم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
دانه کوچک 
دانه کوچک بود و کسی او را 
نمیدید. سالهای سال گذشته بود و او هنوز همان دانه کوچک بود.دانه 
دلش میخواست به چشم بیاید اما نمیدانست چگونه. گاهی سوار باد میشد
 و از جلوی چشمها میگذشت… 
گاهی خودش را روی زمینه روشن برگها میانداخت و گاهی فریاد میزد و میگفت: من هستم، من اینجا هستم، تماشایم کنید. 
اما هیچکس جز پرندههایی که 
قصد خوردنش را داشتند یا حشرههایی که به چشم آذوقه زمستان به او 
نگاه میکردند، کسی به او توجه نمیکرد. 
دانه خسته بود از این زندگی، از این همه گم بودن و کوچکی خسته 
بود، یک روز رو به خدا کرد و گفت: نه، این رسمش نیست. من به چشم 
هیچ کس نمیآیم. کاشکی کمی بزرگتر، کمی بزرگتر مرا میآفریدی. 
خدا گفت: اما عزیز کوچکم! تو بزرگی، بزرگتر از آنچه فکر میکنی. حیف که هیچ وقت به خودت فرصت بزرگ شدن ندادی.
 رشد، ماجرایی است که تو از خودت دریغ کردهای. راستی یادت باشد تا 
وقتی که میخواهی به چشم بیایی، دیده نمیشوی. خودت را از چشمها 
پنهان کن تا دیده شوی. 
دانه کوچک معنی حرفهای خدا را خوب نفهمید اما رفت زیر خاک و خودش را پنهان کرد. رفت تا به حرفهای خدا بیشتر فکر کند. 
سالها بعد دانه کوچک درختی بلند و باشکوه بود که هیچ کس نمیتوانست ندیدهاش بگیرد؛ درختی که به چشم همه میآمد. 
:: موضوعات مرتبط:  
هدیه های آسمان،  
داستانک
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : شنبه بیست و دوم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : شنبه بیست و دوم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
فلش آموزشی برای دیدن کلیه مقسوم علیه ها و کلیه مقسوم علیه های اول یک عدد مخصوص مدارس راهنمایی و  کلاسهای هوشمند
 از اینجا دانلود کنید . 
 منبع: http://www.moalemonline.ir
 :: موضوعات مرتبط:  
ریاضی
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : شنبه بیست و دوم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : شنبه بیست و دوم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
اگر جزو معلمان ، دبیران و اساتیدی هستید که میخواهید از تکنولوژی روز نهایت استفاده را در کلاس های درس خود داشته باشید و از دستگاه ویدئو پروژکشن استفاده می کنید ، نرم افزار بسیار کاربردی و عالی Smart Class teaching  رو بهتون پیشنهاد میکنم که یکی از بهترین برنامه های موجود برای استفاده در کلاسهای درس هوشمند می باشد . 
با استفاده از برنامه Smart Class teaching  می
 توانید همزمان با پخش برنامه های آموزشی خود در کلاس درس بر روی پرده 
نمایش ، عملیات های خاصی را انجام دهید . به عنوان مثال می توانید با ابزار
 قلم آن روی پرده نمایش زیر یک جمله خط بکشید و یا برای تاکید بر روی یک 
مطلب آن را مشخص کنید و دوباره آن را بوسیله پاک کن پاک نمایید . و یا 
اینکه میتوانید برای رسم زاویه های ریاضی از نقاله ، پرگار ، خط کش و گونیا
 و ... که جزو ابزارهای برنامه هستند به راحتی استفاده نمایید . 
 
  
اگر جزو معلمان ، دبیران و اساتیدی هستید که میخواهید از تکنولوژی روز نهایت استفاده را در کلاس های درس خود داشته باشید و از دستگاه ویدئو پروژکشن استفاده می کنید ، نرم افزار بسیار کاربردی و عالی Smart Class teaching  رو بهتون پیشنهاد میکنم که یکی از بهترین برنامه های موجود برای استفاده در کلاسهای درس هوشمند می باشد . 
با استفاده از برنامه Smart Class teaching  می
 توانید همزمان با پخش برنامه های آموزشی خود در کلاس درس بر روی پرده 
نمایش ، عملیات های خاصی را انجام دهید . به عنوان مثال می توانید با ابزار
 قلم آن روی پرده نمایش زیر یک جمله خط بکشید و یا برای تاکید بر روی یک 
مطلب آن را مشخص کنید و دوباره آن را بوسیله پاک کن پاک نمایید . و یا 
اینکه میتوانید برای رسم زاویه های ریاضی از نقاله ، پرگار ، خط کش و گونیا
 و ... که جزو ابزارهای برنامه هستند به راحتی استفاده نمایید . 
 برخی از امکانات و قابلیتهای نرم افزار بسیار کاربردی و مفید Smart Class teaching  
- کشیدن خط و نوشتن بوسیله ابزارهای قلم ، قلم مو ، قلم نورانی ، فلم علامت زن و قلم هندسی و پاک کردن آنها با پاک کن 
- تایپ متون با استفادع از ابزار تایپ کردن 
- پخش فایلهای مالتی مدیا 
- ایجاد اسلاید های مختلف 
- استفاده از برنامه در تمامی نرم افزارها و تمامی صفحات کامپیوتر 
- چراغ قوه هوشمند 
- نقاله ، گونیا ، خط کش ، پرگار و ساعت هوشمند 
- ابزار برش عکس 
- فیلمبرداری از صفحه نمایش 
- صفحه کلید مجازی 
- چاپ کردن تمام یا قسمتی از اسلاید ها 
- خروجی گرفتن از اسلایدها بصورت های مختلف از جمله ( عکس - پاورپوینت - pdf و html ) 
- اجرا بدون نیاز به نصب بر روی هر سیستمی 
 به همه همکاران پیشنهاد می کنم که نرم افزار Smart Class teaching  را از دست ندهید ! 
 برای دانلودبرنامه Smart Class teachingباحجم( 13مگابایت) اینجاکلیک کنید                                        
                                                                                   منبع:  
:: موضوعات مرتبط:  
کار و فناوری،  
دانستنی ها،  
گوناگون
 
نويسنده : مجید موقر 
تاريخ : جمعه بیست و یکم مهر ۱۳۹۱ 
 
 | 
 | 
 
 
 
  
 |